Dr. Czeglédi József KEP ügyvezető elnök „Összefoglaló”
beszéde
a KEP
Társadalmi Párbeszéd Fórumán -2008-04. 25.
Hölgyeim
és Uraim, Kedves Barátaim!
A
KEP Társadalmi Párbeszéd Fórum eredményeit tíz percben összefoglalni
természetesen nem lehet. Ezért engedjék meg, hogy a teljesség igénye nélkül
csak néhány fontosa
Az
egyik ilyen következtetés, amit úgy gondolom, hogy mindnyájan elfogadhatunk az,
hogy Párbeszédre nagy szükség van. A
Dialógus az, amely az egykori ellenségeket vitapartnerekké, a vitapartnereket pedig baráttá is teheti.
A
szembeálló felek létezését természetesnek kell tekintenünk, de az egyre súlyosa
A
mai Társadalmi Párbeszéd Fórum fő témájával a demokratikus intézmények
működésével kapcsolatosan azt határozottan kijelenthetjük, hogy a 89-90-es
rendszerváltás után Magyarországon létrejött a demokratikus intézményrendszer.
A demokratikus intézményeket azonban emberek működtetik, jo
A
demokratikus intézmények alulteljesítése nem csak Magyarország közéletére
illik, mint jelző, hanem lényegében minden kelet- középeurópai volt szovjet
félgyarmatra és újdemokráciára, amelyek alulteljesítik – a maguk sajátos módján
ugyan – a demokratikus normák követését. Ennek egyik közös oka, hogy az
újdemokráciák politikai osztályában senkinek sem volt megfelelő gyakorlata a
demokratikus politika mesterségében. (Egyébként 24 új állam jött létre, 7 a volt
Jugoszlávia romjain, 2 Csehország és Szlovákia a „bársonyos” elszakadás
példájaként és 15 szovjet utódállam)
A magyar demokrácia alulteljesítésének
tová
A
demokratikus intézmények működésének hiányosságai, alulteljesítése is
természetesen közvetlenül hozzájárultak a jelenlegi magyar társadalmi –
gazdasági helyzet kialakulásához, a gazdaság stagnálásához, az egészségügy, az
oktatás és más ágazatok problémáihoz, a magyar lakosság rossz hangulatához.
A demokratikus intézmények működésének
hiányosságai a lakosság hangulatát a rendszerváltás után, sőt az EU csatlakozás
után is rontották.
A
hazai lakosság döntő tö
Az
EU legúja
A
hazai politikai pártok bizalmi indexe tová
A
mai Társadalmi Párbeszéd Fórum előadásaiban és hozzászólásaiban demokratikus
intézményeink működésének kérdései más és más megközelítéssel és hangsúlyokkal
fogalmazódtak meg tekintélyes közéleti személyiségek, tudósok, kormánypárti és
ellenzéki országgyűlési képviselők, civil szakértők részvételével. Érdemes
néhány fontos következtetést levonni. Talán az egyik legfontosa
Így
pl. általános lakossági igénynek tekinthető – különösen az EU keleti bővítése
után – hogy a hazai és a határon túli
magyar szervezetek együttműködését ne akadályozza az anyaország politikai
megosztottsága, ne ettől függjön a kárpát-medencei magyar nemzeti
hagyományok ápolása.
A közélet és a gazdasági szféra
szereplőinek nemzeti konszenzus minimumaként kellene vállalni a jogbiztonságot,
az átlátható államot, a kiegyensúlyozott költségvetést, a fiskális szabályok betartását, a verseny semleges
szabályozást, a gazdasági növekedés feltételeinek javítását, a fekete gazdaság
és a korrupció visszaszorítását, az emberhez méltó egészségügyi és kulturális
ellátást.
Nemzeti
konszenzusként mindenkinek be kell látnia, hogy a tudásalapú társadalomban az oktatás - kutatás a gazdaság egyik
legfontosa
Hölgyeim
és Uraim!
2008-ban
úgy tűnik, az állami szolgáltatások mennyiségével, színvonalával és
költségvonzatával, sem az állam, sem pedig a szolgáltatásokat igénybe vevő
polgárok nem lehetnek elégedettek. Ez azért is meglepő, mert az utó
A
szolgáltatások hatékonysága és színvonala tekintetében sorolni lehetne a
negatív példákat
A
helyzet javítására mind a bevételi, mind pedig a
kiadási oldalon léteznek megoldási
javaslatok. Bár az eddigi kezdeményezések alapvetően a bevételi oldalt
kívánták növelni, míg a kiadási oldal megszorításai aligha tekinthetőek
következetesnek és célirányosnak.
Az utó
E
tények arra intenek bennünket, hogy bár
reformra mindenké
Az
eddigi tapasztalatok szerint nemzeti
konszenzus szükséges ahhoz, hogy a különböző illetékes szervezetek el tudják
látni a „szolgáltató állam” feladatait, a lakosság és a gazdaság korszerű
kiszolgálását beleértve az
Ez utóbbi feladat jól illeszkedik az EU u. n. e-kormányzat
fejlesztési programjába és segíti a
civil szféra bekapcsolódását is az önkormányzati és állami párbeszédbe.
Összefoglalva megállapítható, hogy a
különböző demokratikus intézmények működése javításának alapvető feltétele a
nemzeti konszenzus. Nyilván jelenleg
kevés az esély, hogy ilyen konszenzus kialakuljon, ami alapja lehetne a
társadalmi bizalom szintje növelésének is. Ennek ellenére nem szabad pesszimistának lennünk.
Közép-Európa
és ezen belül Magyarország az ismert gondok ellenére túl van a rendszerváltás
történelmi léptékű folyamatán, ami összességében mégis csak a demokratikus
intézmények sikeres kiépítését eredményezte.
Ugyanakkor
hangsúlyozni kell, hogy a rendszerváltás
és a demokratikus intézmények létezése önmagában semmilyen biztosítékot nem
jelentenek a sikerre. Az Európai Unió sem igazán szólhat bele az ország b
Magyarországnak
magának kell kiszenvednie a sikert, megtalálnia a problémákat, megoldásokat.
A KEP Társadalmi Párbeszéd Fóruma e
problémákat, lehetőségeket vizsgálta ma és megfogalmazott néhány javaslatot a
tová
Hölgyeim
és Uraim! Kedves Barátaim!
A
reggeli elnöki megnyitóban elhangzott, hogy a rendezvényről DVD-t
adunk ki és eljuttatjuk valamennyi résztvevőnek és illetékes döntéshozókhoz.
A
felvetett témák egy részét megtárgyaljuk a KEP rendszeres havi törzsasztal
fórumán, amelyre minden hónap
A
legközele
A KEP Elnöksége azt tervezi, hogy a
jövőben évente egy alkalommal Társadalmi Párbeszéd Fórumot szervez a nemzeti
konszenzus minimum elősegítése érdekében a demokráciát érintő valamely
fontos kérdésben. Ennek keretében fokozott figyelmet fordítunk a közép-európai
tapasztalatcserére és a Kárpát-medencei magyar nemzetiségi kise
2009. áprilisra tervezzük a KEP következő Társadalmi Párbeszéd
Fórumát, amelyre a mai rendezvény előadóinak és résztvevőinek is meghívót
küldünk, és őket a tová
Köszönöm a
figyelmet